התינוק קם בחמש בבוקר? על יקיצה מוקדמת אצל תינוקות ומה אפשר לעשות
- לפני יומיים (2)
- זמן קריאה 5 דקות
יש משהו מאוד מתסכל ביקיצה של ארבע וחצי או חמש לפנות בוקר.
זה כבר לא ממש לילה, אבל גם ממש לא בוקר. אתם עוד עייפים, הבית שקט, הגוף מבקש עוד שעה של שינה, אבל התינוק כבר ער. לפעמים הוא בוכה, לפעמים הוא קורא לכם, לפעמים הוא עומד במיטה ומחכה שתתחילו את היום ואתם מוצאים את עצמכם שוב באותה התלבטות: האם לנסות להחזיר אותו לישון, האם לתת בקבוק או להניק, האם להעביר למיטה שלכם או פשוט לוותר ולהתחיל את היום.
ואחרי כמה בקרים כאלה, זה כבר לא מרגיש כמו "בוקר אחד קשה", אלא כמו דפוס קבוע. אתם הולכים לישון בלילה וכבר יודעים שכנראה עוד לפני שהשעון יצלצל, היום שלכם יתחיל.
יקיצה מוקדמת היא אחד האתגרים הכי מתישים בשינה של תינוקות ופעוטות, כי היא משפיעה לא רק על הלילה, אלא על כל היום: על הסבלנות שלכם כהורים, על מצב הרוח של הילד, על סדר היום, על תנומות היום ועל התחושה הכללית בבית.
חשוב לי להגיד כבר בהתחלה, יש תינוקות שהם באמת משכימי קום, ומבחינתי, החל מהשעה 5:30 בבוקר זה לגמרי זמן לגיטימי להתחיל את היום. יש משפחות ששעת קימה כזו מסתדרת להן מצוין עם החיים ויש ילדים שזו פשוט השעה של השעון הביולוגי שלהם. אבל כאשר התינוק מתעורר באופן קבוע מוקדם מדי, סביב ארבע וחצי או חמש בבוקר, מתקשה לחזור לישון, מתחיל את היום עייף או מושך אחריו עייפות לאורך כל היום, שם כבר כדאי לעצור, לצאת מהאוטומט ולהבין מה באמת קורה שם.
מתי זו באמת יקיצה מוקדמת?
בדרך כלל, כשאנחנו מדברים על יקיצה מוקדמת אצל תינוקות, אנחנו מתכוונים להתעוררות שמתרחשת לפנות בוקר, לרוב בין ארבע וחצי לחמש, כשהתינוק מתעורר ולא מצליח לחזור לישון, למרות שהוא עדיין זקוק לעוד שינה.
כאמור, לא כל התעוררות מוקדמת היא בעיית שינה. יש תינוקות שהולכים לישון מוקדם, ישנים את מכסת שעות השינה שלהם לפי גיל, ומתעוררים בחמש וחצי בבוקר רעננים לחלוטין וזה תקין לחלוטין. השאלה היא לא רק מה השעה בשעון, אלא איך התינוק מתעורר, איך נראה הלילה כולו, האם הוא מתעורר עייף או רגוע, האם הוא מצליח להחזיק את זמן הערות הראשון בבוקר וכו׳.
הרבה פעמים הורים אומרים לי בקליניקה: “הוא קם בחמש, אבל הוא עדיין גמור מעייפות”. וזה כבר נורא אדומה. כי אם הילד מתעורר עייף, עצבני, משפשף עיניים אחרי חצי שעה או זקוק לתנומה מאוד מוקדמת בבוקר יכול להיות שהוא לא באמת סיים את הלילה, אלא פשוט לא מצליח לחזור לשינה.
השעון הביולוגי: למה דווקא לפנות בוקר זה כל כך קשה?
שעות הבוקר המוקדמות הן שעות שבהן השינה של התינוק כבר קלה ושברירית בהרבה. בתחילת הלילה הפרשת המלטונין הינה בשיא, הגוף עייף ובדרך כלל (ככל ואין גורמי תלות) ההרדמה הינה יחסית קלה.
לקראת לפנות בוקר, המערכת הכימית והנוירולוגית של התינוק משתנה לחלוטין: השעון הביולוגי מאותת על התקרבות הבוקר, רמות המלטונין (הורמון השינה) צונחות בצורה חדה, ובמקביל רמות הקורטיזול (הורמון העוררות והסטרס) מתחילות לעלות באופן טבעי בגוף.
בחלון הזמן הרגיש הזה, כל דבר קטן מסוגל להעיר את התינוק לגמרי: מעט אור שנכנס מהחלון, רעש מבחוץ, טמפרטורה לא נוחה או פשוט הרגל שהתקבע. תינוק שבלילה אולי עוד מצליח לחזור לישון אחרי התעוררות קצרה, יתקשה מאוד "להחזיר" את השינה בארבע וחצי או חמש לפנות בוקר, כי הגוף שלו כבר קרוב פיזיולוגית למצב ערות.
וזה בדיוק המקום שבו נוצרת לולאה מתישה. התינוק מתעורר מוקדם, והאוטומט שלנו כהורים מותשים בשעה הזו הוא לעשות הכל כדי להרוויח עוד חצי שעת שקט במיטה. אנחנו נותנים בקבוק, מניקים, מעבירים אותו למיטה שלנו או מדליקים טלוויזיה. זה כל כך מובן, ואני אומרת את זה בלי טיפה של אשמה. כשאנחנו מותשים, אנחנו עושים מה שעוזר לנו לשרוד את הרגע. אבל אם הדבר הזה חוזר על עצמו שוב ושוב, התינוק לומד שחמש בבוקר היא כבר שעת בוקר לגיטימית, ושם מתחיל משהו מעניין או נעים שהוא מצפה לו.
אחת השאלות החשובות: מה קורה מיד כשהוא מתעורר?
כשאנחנו מנסים להבין יחד למה הילד מתעורר מוקדם, אני לא מסתכלת רק על שעת ההשכבה או על כמות השינה ביום. אני שואלת את ההורים שאלה מאוד פשוטה: מה הדבר הראשון שקורה כשהוא מתעורר לפנות בוקר?
האם הוא מקבל מיד בקבוק או הנקה? האם הוא עובר אוטומטית למיטת ההורים? האם מדליקים מסך?
בקיצור: האם יש משהו אטרקטיבי שהוא מצפה לו בכל בוקר?
ההורים לא “מקלקלים” את התינוק. הם פשוט מגיבים מתוך עייפות ותשישות וניסיון להחזיק מעמד. אבל לפעמים, בלי להתכוון, אנחנו מלמדים את התינוק שהיקיצה המוקדמת פשוט משתלמת לו. אם בכל פעם שהוא מתעורר בארבע וחצי או חמש קורה משהו מאוד ברור, נעים או מעניין, הגוף שלו ימשיך לכוונן את השעון הביולוגי לשעה הזו.
במקרים כאלה, העבודה שלנו בהדרכה היא לא רק “איך גורמים לו לישון יותר”, אלא איך משנים בהדרגה את המסר של הבוקר. איך עוזרים לו להבין שעדיין לילה, שהיום עוד לא התחיל (כי חמש זה עדיין לילה, ורק מ-5:30 מתחיל הבוקר שלנו), ושגם אם קשה לו, אנחנו שם איתו כדי לעזור לו, אבל אנחנו לא פותחים את היום לפנות בוקר.
פרדוקס השינה: עייפות יתר יכולה דווקא להקדים את הבוקר
אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא לחשוב שאם תינוק קם מוקדם, כדאי פשוט להשכיב אותו לישון מאוחר יותר בלילה. זה נשמע הגיוני על הנייר, הרי אם הוא ילך לישון מאוחר, אולי הוא ימשוך את השינה בבוקר. אבל אצל תינוקות ופעוטות מנגנון השינה עובד אחרת, ולפעמים קורה בדיוק ההפך.
כשתינוק מגיע לשנת הלילה במצב של עייפות יתר, הגוף שלו מוצף באדרנלין וקורטיזול ומתקשה להיכנס לשינה רגועה ורציפה. הוא אמנם יכול להירדם מהר מאוד מתוך תשישות, אבל השינה שלו לא תהיה איכותית. לפעמים נראה יותר יקיצות בלילה, קושי בהרדמה, ודווקא יקיצה מוקדמת בבוקר.
לכן, כשיש יקיצה מוקדמת, חשוב לבדוק את כל היממה: מתי הייתה תנומה אחרונה, כמה זמן התינוק היה ער לפני השינה, האם הוא הגיע לערב בעייפות יתר, ואיך הוא ישן במהלך היום (שנת יום טובה בהכרח משפיעה על שנת הלילה).
אין כאן נוסחה אחת קבועה. יש תינוקות שזקוקים לשעת השכבה מוקדמת יותר, ויש כאלה שאצלם צריך לדייק את חלונות הגיל וזמני הערות. יקיצה מוקדמת תמיד מזמינה אותנו להסתכל על כל התמונה הרחבה של התינוק ועל מכסת שעות שינה לפי גיל.
הקשר בין היקיצה המוקדמת לבקבוק או הנקה
אם מדובר בתינוק בגיל שבו כבר אין צורך תזונתי אמיתי באכילה בשעות האלה, והבקבוק או ההנקה הפכו לדרך הבלעדית שבה הוא פותח את הבוקר או נרגע, יכול להיות שהם אלו שמשמרים את הדפוס. במצב כזה, נרצה לבנות תהליך הדרגתי של שינוי הציפייה שלו, תוך ידיעה שכל שינוי של הרגל עלול להביא איתו התנגדות. התפקיד שלנו הוא לא להיבהל מההתנגדות, אלא להחזיק אותה, להיות שם בשבילו, להכיל ולהרגיע, בלי לייצר מאבק.
גם ההורים צריכים תוכנית עבודה
אחד הדברים שאני רואה שוב ושוב בקליניקה הוא שהורים יודעים בדיוק מה הם רוצים לעשות, אבל מתקשים ליישם את זה בחמש בבוקר. וזה טבעי לחלוטין :) בשעה הזו אין לנו משאבים לסבלנות או לחשיבה אסטרטגית.
לכן, המפתח הוא לא להחליט שום דבר בבוקר, אלא לתכנן מראש:
מהי שעת הבוקר הרשמית בבית שלכם? (קבענו: הבוקר מתחיל ב-5:30).
מה בדיוק אתם עושים אם התינוק קם ב-4 לפנות בוקר או ב-5?
מי מההורים ניגש לחדר?
איך אתם שומרים על מסר אחיד ועקבי במשך כמה ימים ברצף?
כשההורים לא מתואמים ביניהם, התינוק מקבל מסרים סותרים (פעם מוותרים ומדליקים טלוויזיה בארבע וחצי, פעם כועסים ופעם מנסים להחזיר לישון). חוסר העקביות הזה מבלבל אותו ומקשה עליו להבין מה מצופה ממנו. תהליך שינוי בשינה הוא שינוי של המערכת המשפחתית כולה, וככל שתגיעו ברורים, נינוחים ומתואמים כך לילד שלכם יהיה קל ובטוח יותר להסתגל לשגרה החדשה.
מתי כדאי לפנות לייעוץ שינה מקצועי?
אם היקיצה המוקדמת מופיעה מדי פעם, זה חלק טבעי מהחיים. ילדים, בדיוק כמונו, מושפעים משינויי שגרה, שיניים, מחלות, קפיצות גדילה או מעברי שעון.
אבל אם אתם מזהים שמדובר בדפוס קבוע, אם כל בוקר שלכם מתחיל בארבע וחצי או חמש, אם הילד מתעורר מותש ועצבני והיום כולו מתבלגן סביב העייפות הזו, ואתם מרגישים שניסיתם כבר הכל ונשארתם חסרי אונים, כדאי לעצור ולבחון את התמונה המלאה.
בתהליך של ייעוץ שינה לתינוקות אנחנו לא מסתכלים רק על רגע ההתעוררות לפנות בוקר. אנחנו ממפים את סדר היום, חלונות הערות, איכות תנומות היום, טקס השינה, הדרך שבה התינוק נרדם והתגובות שלכם לאורך כל היממה. מתוך הנתונים האלו אנחנו בונים תוכנית עבודה מותאמת אישית שמתאימה לקצב של הבית שלכם ולתינוק שלכם.
יקיצה מוקדמת היא לא גזירת גורל. באמצעות הבנה של מה שמשמר אותה ועבודה עקבית, רגישה ומלאת חמלה, אפשר להחזיר את הבוקר להיות בוקר ואת הלילה להיות לילה של שינה רצופה. אתם לא חייבים להישאר עם העייפות הזו לבד.




